تکنولوژی

10 / 10
از 1 کاربر

تکنولوژی الکترولیز نمک طعام

کلر بعنوان یکی از عمده ترین مواد مصرفی در صنایع مختلف از جمله صنعت تصفیه و گندزدایی آب، در دنیا مورد استفاده قرار می­ گیرد . روش­های صنعتی مختلفی جهت تولید کلر بکار برده می­ شود که امروزه روش الکترولیز نمک طعام بعنوان یک روش ایمن، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست در دنیا تجاری سازی شده است. بعلاوه با توجه به پیشرفت­هایی که طی سالهای اخیر در این تکنولوژی صورت گرفته است، الکترولیز نمک طعام بعنوان بهترین روش جهت تولید کلر گازی و مایع شناخته شده است.

الکترولیز نمک طعام بر اساس تجزیه الکتروشیمیایی محلول کلرید سدیم با غلظت معین در یک سل الکتروشیمیایی صورت می پذیرد. پارامترهای مختلفی از جمله غلظت محلول کلرید سدیم، جریان اعمال شده به سل الکترولیز و ... بر میزان تولید کلر موثر است. در این بخش، نوآوری و ابداعاتی توسط متخصصین ماداکسین انجام گرفته است که غالبا در رابطه با الکترودهای این فرایند می ­باشند.

تکنولوژی الکترولیز غشایی نمک طعام

در یک سل الکترولیز علاوه بر حضور آند و کاتد، می­توان از یک غشا یا دیافراگم نیمه تراوا استفاده کرد. در صورت عدم استفاده از غشاء در یک فرآیند پیوسته (Continues) محلول کلرید سدیم بعنوان خوراک ورودی، پس از انجام واکنش الکتروشیمی مورد نظر، به همراه محصولات تولیدی، سل را ترک کرده و همزمان خوراک تازه به سل وارد می ­شود.

در سل غشایی، دو محفظه آندی و کاتدی وجود دارد که غشاء جداکننده این دو محفظه از یکدیگر است. بر این اساس، خوراک بخش آندی که همان آب نمک است، هیچ گونه اختلاطی با خوراک بخش کاتدی ندارد. نقش غشا یا دیافراگم، عبور انتخابی برخی یونها از سمت آندی به سمت کاتدی است. انتخاب نوع غشاء بستگی به نوع محصول تولیدی دارد.  امروزه به دلیل پیشرفت گسترده­ای که در غشاهای پلیمری صورت پذیرفته است، سل­های دیافراگی جای خود را به سل­های غشایی داده ­اند. دیافراگمی که قبلا در سل­ها مورد استفاده قرار می­ گرفت، غالبا از الیاف سلولوزی ساخته شده بودند که بصورت نیمه تراوا، برخی از یون­ها را از خود عبور می ­دادند و مکانیسم عبور ذرات از دیافراگم چندان پیچیده نبود.

اما غشاهای پلیمری امروزه غشاهای تبادل یونی هستند که علاوه بر سلکتیو بودن دارای خاصیت هدایت پذیری بالا نیز می باشند. انواع غشاهایی که در این فرآیند بکار می­روند شامل ساختارهای شیمیایی متفاوتی می باشند. غشاهای فلوئورینه دارای ساختار شیمیایی خوشه­ای هستند و شباهت زیادی به ساختار تفلون دارند. در این پلیمرها،     گروه­های تبادل یون به بخش­هایی از زنجیره اصلی متصل شده است. این غشاها مقاومت بسیار خوبی در محیط اکسنده سل دارند و همچنین این غشاها به دلیل تنش­های ایجاد شده در سل­های الکترولیز (در اثر عبور جریان سیال) و حمل و نقل راحت­تر، از لحاظ مکانیکی نیز از استحکام خوبی برخوردار می­باشند.

محصولات خروجی از سل الکترولیز غشایی، شامل محلول خروجی از آند متشکل از کلر گازی، ازن، پر اکسید هیدروژن، دی اکسید کلر، اسید هیپوکلرو و یون هیپوکلریت است. همچنین محلول خروجی از کاتد حاوی سود رقیق است که می تواند در فرایند دیگری مورد استفاده قرار گیرد.

تکنولوژی الکترولیز نمک طعام- بدون غشاء

فرآیند الکترولیز و تولید کلر فعال با استفاده از محلول کلرید سدیم در آب و اعمال انرژی انجام می ­شود. کلیه فرآیندهای الکتروشیمیایی در سلی که مجهز به آند، کاتد و الکترولیت می­باشد انجام می­شود. با اعمال الکتریسیته مستقیم، تجزیه الکتروشیمیایی آغاز شده و محصولات بلافاصه شروع به تولید می ­کنند. واکنش­های الکتروشیمی که با اکسایش و کاهش یک گونه همراه می ­باشند، پتانسیل شیمیایی خاص خود را دارند و این پتانسیل براساس یک پتانسیل مرجع (الکترود هیدروژن) اندازه گیری شده و در جدولی ثبت شده اند.

این فرایند یک محصول اصلی بنام هیپوکلریت سدیم و یک محصول جانبی دارد. محصول جانبی در این فرایند، گاز هیدروژن است که در سطح کاتد تولید می­شود. این گاز از محصول اصلی جدا شده و به اتمسفر هدایت می­ شود. در این فرایند با بهینه سازی پارامترها سعی بر آن است تا از تشکیل ترکیبات جانبی ناخواسته نظیر کلرات و پرکلرات اجتناب گردد.

نوآوری هایی در این فرایند توسط متخصصین ماداکسین صورت گرفته است که منجر به افزایش بازده تولید کلر و کاهش مصرف انرژی شده است. از این رو سامانه های نوین الکترولیز نمک طعام که در شرکت ماداکسین طراحی و ساخته شده اند، در ذخیره انرژی موثر بوده و از این رو حافظ محیط زیست محسوب می­گردند.

تکنولوژی پاکسازی و کربن زدایی از موتور های درون سوز 

امروزه به دلایل متعدد از جمله کیفیت سوخت و شرایط ترافیکی محفظه درونی موتورها آلوده به رسوبات و ذرات کربنی می شود. پاکسازی رسوبات کربنی در سیلندرها ، پیستون ها ، اجزای فیلترها ، شیرهای EGR و TURBO می شود.

رسوبات و ذرات مسدود کننده کربنی مانع از کارکرد مناسب موتور خودرو شده و در صورت عدم پاکسازی دوره ای و منطم ، حسارت و هزینه های جبران ناپذیری در خودرو ایجاد خواهد شد.

پاکسازی موتور خودرو سازگار با محیط زیست بوده و با افزایش کارایی موتور خودرو انتشار گازها و ذرات مضر نظیر NOx ، CO2 ، CO و ... را تا 50% کاهش می دهد.

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :